dilluns, 23 de maig del 2005

Joan Sales (1912-1983)


Joan Sales (1912-1983), originally uploaded by graccus.

INCERTA GLÒRIA

He començat a llegir la novel.la "Incerta Glòria", de Joan Sales. Era un desig que volia complir des de feia molts anys (l'altre és anar a la Vallferrera i conèixer-la tota). Si he fet el pas ara, és perque la lectura de "Les Veus del Pamano" de Jaume Cabré, que vaig fer l'estiu passat, en unes condicions emocionals difícils, em va inocular un desig de llegir tot el referit a la guerra i la postguerra. Perquè penso que són anys claus que han estat totalment obviats per la classe política, més enllà d'alguns homenatges folclòrics.
També tinc previst llegir dues altres novel.les del gènere: "Per un sac d'ossos" de Lluís Anton Baulenes i "Pa Negre" d'Emili Teixidor. Fins i tot també llegiré, més endavant, dos coetanis de Sales, "Unitats de xoc" de Calders i "Brigada 556" de Tísner. Penso que de tot aquest material, i amb una mica d'imaginació i recursos materials, es podria ben bé elaborar una pel.licula de primer nivell. Se'm remou l'estómac quan veig que la fama se la porten pel.lícules com "Soldados de Salamina". Bé, deixem-ho.
De la quarantena de pàgines que porto llegides fins ara, constato que l'estil de Sales em recorda a la de les novel.les, que tant m'han influenciat des de jove, de Manuel de Pedrolo. Pedrolo, l'autor més censurat pel franquisme, i el més ràpidament oblidat pel postfranquisme...